Friday, June 3, 2011

CERITA IT nak cter IT

Post ak kali ni barangkali mmg kena pada tajuknya...ni suma gara2 kompter staf kat tempat ak yg x bley print...

Problem ini berpunca daripada komputer aku yang berperanan sebagai server printer terpaksa direprogram kan gara2 kerosakan harddisk @ harddisk crash.So selepas kompter ak yang telah siap,Kompter staf 2 lak x bley print pasai setup kat komputer ak da lari( bley lari ka? ada kaki aiya ada hantu jom larikkk!!!)

Alkisahnya maka tersebutla alkisah...

Adapun seorang maharaja telah berdukacita kerana otak mesinnya tidak boleh mengeluarkan kertas yang baginda mahu...Maka baginda pun bertitah dalam istananya kepada Dato' Bendahara agar diuarkan berita barangsiapa yang pandai memperbaiki mesinnya agar kertas yang baginda mahu keluar, beliau mahu kertas itu keluar melalui tali sawat yang disambung dari mesinnya......

Cmner lak bley cter dalam bahasa melayu klasik plak ni? aisyemen...salah bahasa lak..sejak bila lak istana zaman dulu pakai komputer...?ha3 x patut btol n mmg x patot...

Kejadian ni berlaku secara spontan...ketika 2 ad staf len yg bley tahan cun(acah jer,LAKI lah) nak print...tp sbab computer dia kalau nak print kna pakai sharing ngan printer aku..maknanya pakai printer sharing la..aku nak minx tlong MIS Exec boley tp ak fham la dia pnya bz cmmna...nak tngu dia serupa tunggu dodol masak melekit...

Akhirnya aku dapat satu idea..menda sharing ni ak pernah buat masa aku jadi IT Tutor dulu..tambahan masa aku belajar dulu bab2 TOPOLOGI Rangkaian masa aku study kat PSP(tp dalam teori la..bkan praktikal klau x tahu la ap jdi)

Dalam satu telephone conference lebey krang la dialog ak ni ngan En Kamal MIS Exec Latexx Partner Berhad..

Aku:En Kamal,sekarang printer orang aku x bley print..nak pakai sharing lama jgak ka?

En Kamal: Ang right klik kat icon printer 2 amek properties...

Aku:X bley la ada ralat keluar'The printer has been out of network"(lbey krang cmmni la kot)

En Kamal: Errrmm..cmnila tngu nnti saya datang...

Sementara 2 aku faks dulu dokumen..tiba2 aku rasa nak try gak buat menda ni sbab dlu mmg ak da penah wat cam aku cter mula2 kat ats 2...

Mula2 setup kat komputer aku dulu sbab komputer aku berperanan sebagai server @ pown ibu sawat komputer..(bukan ibu ngan anak apa ingat ubat batuk ka)

sng cter ak tlis step by step.cara2 ni ak bt kat umah ja..juzs preview (bukan Just A Dream mcm Nelly kata) untuk korang refer....

1.Klik Start>Control Panel















2. Then akan keluar tetingkap berikut:



















3.Arahan ini memamaparkan anda akan berkongsi rangkaian yang membolehkan anda berkongsi folder2 dan printer(seperti prob yang ak cter td)

























4.Seterusnya tetingkap ini memaparkan yang korang perlu meastikan sambungan kabel DSL,Printer perlu di"on"kan dan korang juga kena pastikan semunya ok sebelum la step yang seterusnya.
















4.Yang ni klik yez (seperti yang direkemenkan) klau klik no nak bt share kejadah ap?

















5.Seterusnya masukkan nama anda atau apa yang anda rasa suka (jngan bubuh hantu kak limah sudah)















6.Masukkan workgroup name(tp yg ni ak truskan saja...





















7.Langkah berikutnya anda kena memastikan printer anda dionkan dan ini telah diberitahu pada awal setup tadi.

















8.Sterusnya tetingkap memaparkan yang anda kini boleh shared file dan printer dan proses ini akan memakan masa sedikit.(kalau lama sangat 2 p la bancuh kopi dlu ka basuh baju dlu ka)



6














9.Proses sedang berjalan dengan lancar




















10.Untuk yang ini,anda dikehendaki memilih setup disk.Tetapi bagi langkah ni aku pilih "Use the network setup Disk i already have" sebab ia memang da ada dalam file windows.





8













11.Untuk yang ni korang klik jer next.



















12.Finally,akhirnya shared folder dan printer yang anda mahu telah siap..Sekarang anda berkongsi file2 dan printer dengan komputer server asalkan dengan syarat komputer korang mempunyai rangkaian dan mempunyai rangakaian hub yang menghubungkan komputer anda dengan komputer yang lain.


















13.Seterusnya komputer akan direstartkan..Untuk yang ni better korang restart la untuk memastiakn sistem rangkaian benar2 berfungsi..Pastikan anda close dulu tetingkap windows dan program2 yang anda buka save change untuk memastikan korang tidak kehilangan data penting korang yang tersayang..
















Ha da siap da pown shared printer staf aku...then aku try test print kat komputer dia ha3 alhamdullilah hasilnya berjaya.

Hello, En Kamal, da ok da pown..ha3 trima kasey...!!















No comments:

Post a Comment